Încredințată sunt că pentru fiecare dintre noi aceia care îndrăgim istoria, istoria este o dragoste timpurie, una în copilărie dobândită. Și nu multă arheologie trebuie să facem pentru a descoperi rădăcinile cele mai de jos ale acestei iubiri: primele povești auzite ori citite despre Ștefan, Mihai sau Heracle. Da, poveștile ne-au strecurat în suflet această pasiune, ele ne-au fost primii dascăli de istorie! Cu plăcere îmi trec degetele peste cărțile copilăriei mele, uneori citesc vreo povestioară... Povestirile istorice ale lui Dumitru Almaș, Legendele Olimpului scrise de Alexandru Mitru ori Povestirile eroice ale lui Eusebiu Camilar – ce prieteni minunați, ce copilărie frumoasă!
Mergând pe acest drum, bătătorit demult, am încercat și noi să spunem copiilor istoria ca pe o poveste. Și nu numai copiilor, pentru că și oamenii mari sunt așteptați să se lase purtați în trecut de poveștile noastre. În trei ani consecutivi – din 2018 încoace, am scris câte o cărticică. Am imaginat aceste trei povești (titlul fiecăreia începe chiar cu acest cuvânt) ca pe o trilogie. Am început cu odiseea lui Iliuță – ciobanul trăitor acum vreo 150 de ani în Poveste din Voineștii Covasnei (Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2018), am continuat cu Zinnas – războinicul de acum vreo 2000 de ani, din Poveste despre noi, dacii din curbura Carpaților (Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2019) și, tot la fel, regresând cronologic, am încheiat cu o poveste mai de demult, cu mult mai mulți ani în urmă, RazaSoareluiRăsare fiind protagonista în Povestea comorii voineștenilor.
Eroii scriiturii acesteia în trei povești sunt diferiți, trăiesc în epoci deosebite, dar sunt viguros legați între ei prin faptul că închipuie, fiecare, același personaj comun: strămoșul nostru, al celor din zona Covasnei – mai precis din Voinești. Așadar toponimia leagă pe aceștia despre care am povestit și, desigur, codul moral pe care ei îl clamează.
Dacă tot am pomenit despre „codul moral” al eroilor noștri de poveste, vom prezenta o primă aserțiune ce pune egal între poveștile noastre și istorie. La vechii greci, se știe, istoria era citită în amfiteatre, în piețe, ca o poveste. Rolul informativ era pal, fără de cu mare nădejde de a fi atins, cel formativ era ținta. Oamenii simpli nu rețineau date, nu rețineau desfășurări de evenimente, pentru că nu aveau nici putință, nici interes. În schimb, vârtos, li se cerea și, desigur, în bună măsură dobândeau lecții de moralitate, lecții de comportare socială. Anticii Eladei căutau să știe despre faptele altor popoare pentru a se compara pe ei cu ele și, astfel, pentru a-și defini propriile valori, propria experiență: își căutau identitatea în alteritate. Literații lor le povesteau că Dromihete era cumpătat cu bucatele ori că Burebista a tăiat viile, tocmai ca să le dea lecții de bună purtare și nu pentru că acelea ar fi fost neapărat fapte istorice. Așadar istoricii recurgeau la anumite construcții livrești pentru a insufla celor ce-i ascultau caractere morale nobile. Asta am urmărit și noi, pentru copiii noștri cititori, pe tot parcursul acestor povești. Așa și încheiem trilogia: în ultima poveste, ce este despre o presupusă și mult și în van căutată comoară la Cetatea Zânelor din apropierea Covasnei, zicem explicit că „Și tot așa caută unii – din vremile acelea și pân-acuma, prin locurile noastre, bezmetic, scormonind în pământ, comori de aur. Citesc pietre vechi ori slove bătrâne. Umblă cu boscoane, ba și cu nu știu ce scule. Pândesc noaptea focuri pe dealuri ori ziua capete de curcubeu și acolo sapă mai abitir. Ră-tă-ci-re! ...
De mare trebuință este să ne dăm toți seama lămurit că putem avea cu adevărat o singură comoară: pe cea din suflet, pe aceea care ne face să fim harmici, să fim cu cinste bună, să ne venim unii altora în ajutor, să fim cu îngăduială și cu gând curat.
Să ne iubim unii pe alții, asta-i comoara noastră, a voineștenilor, alta nu cunoaștem!”
În continuare, vom parcurge expeditiv cele trei povești pentru a vedea, în fiecare, cam despre ce fapte istorice obiective poate dobândi învățătură un copil citindu-le.
Evenimentele din Poveste din Voineștii Covasnei sunt centrate pe tema păstoritului, acea veche realitate istorică românească cu deosebit rol în schimburile economice pe de o parte, dar și cu mare câștig în difuzarea ideilor de unitate națională, în crearea unui caracter omogen al limbii române, pe de alta. Acțiunea se petrece în a doua jumătate a secolului XIX, așadar în secolul de maxim avânt al transhumanței. În deschidere copiii află că o turmă mare de oi, de vreo 600, cu ciobani, câini și măgari „..... merg, merg de săptămâni. De vreo șase. Aproape că de la Mare vin, de la Marea cea mare. Au vărat în Dobrogea. Către sfârșitul lui Răpciune au trecut Dunărea prin Vadul Oii, au străbătut Bărăganul și acum lasă Buzăul în urmă privind înspre munți, să răzbată către Întorsura Buzăului, spre Covasna.” Aceasta este una dintre rutele preferate ale mocanilor voineșteni, despre care am scris în Mocanii voineșteni, străjeri ai românismului în arcul carpatic transilvan, Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2016. Povestea, ca să fie poveste, e împresurată cu întâmplări felurite: ba că turma e prinsă de o zăpadă apocaliptică, ba că e atacată de lupi, ba (altădată) cu un berbec dă de-a berbeleacul un urs mai firav ce venise la cioporul de cârlani – toate acestea sunt povești, unele adevărate însă, ce timp de mii de ani li s-au întâmplat ciobanilor noștri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu